Om impact op de gezondheid en veiligheid van de mensen in regio Hollands Midden te maken, moet je blijven innoveren.
Innovatie in de zorg, hoe doe je dat? Creactor daagde het team van Hecht uit écht naar klanten te luisteren. Want pas als je weet wat ze willen, kun je aan de slag met verrassende en creatieve ideeën.
Wat dacht je van een personal shopper om de klantvraag beter te matchen met het aanbod. Of serious gaming om de verbinding tussen burgers en gemeenten te versterken. Mooie, innovatieve oplossingen met concrete impact.

Koepelorganisatie Hecht wil de gezondheid en veiligheid van de inwoners van de regio Hollands Midden verbeteren. Petra Stienstra, Adviseur Opleiden & Ontwikkelen bij Hecht Hollands Midden, zegt hierover: “Mijn 1.500 collega’s werken nauw samen met regionale partners zoals gemeenten, met een open blik en één doel: meer gezondheid, veiligheid en kansen voor onze inwoners.”
Om deze taken goed in te vullen, besteedt Hecht veel aandacht aan het bevorderen en versterken van de professionele cultuur. “We willen dat onze mensen blijven ontwikkelen en openstaan voor verandering, zodat we relevant blijven voor onze klanten. Met een scherp oog voor innovatie en de ontwikkelpijlers flexibel, innovatief en klantgericht maken we dit streven concreet.”
Creatieve en innovatieve zorg oplossingen
Voor een kick-off van een ontwikkelprogramma dat innovatie handen en voeten moet geven, zocht Petra een workshop creatief denken. “We willen echt impact maken in de zorg met innovatie oplossingen. Dat betekent dat we ook vanuit Opleiding & Ontwikkeling echte resultaten willen boeken. We zochten meer dan een leuk event en Creactor wist ons precies op dat punt te prikkelen.” Hun insteek is glashelder: als je impact voor je klant wilt maken, moet je vragen wat ze willen. Dat is het vertrekpunt voor kansrijke creatieve en innovatieve oplossingen voor zorg en veiligheid.
Uit de trainers reflex
“Zo’n frisse insteek spreekt ons aan omdat we in ons vak vaak snel in een training reflex schieten en kiezen voor een bestaande training”, vertelt Petra. “Creactor triggerde ons goed na te denken over wat we wilden bereiken. En dat vraagt ook een kritische blik naar je eigen organisatie en aanpak. Het draait niet om wat wij willen, maar juist om wat onze klanten willen en nodig hebben. Als je dat achterhaalt en die top ideeën uitwerkt tot een geweldig resultaat, maak je pas echt impact.”
De combinatie van een Klantsafari en drie workshops paste perfect bij de vraag van Hecht: innovatie door medewerkers faciliteren en een beweging in gang zetten met concrete resultaten. Dit alles vanuit de behoeftes van de klant. Voor de Klantsafari organiseerde Hecht twee bijeenkomsten. Eén met de voorzitter van het algemeen bestuur (bestaande uit alle 18 gemeenten) en één met wethouder en ambtenaren die te maken hebben met gezondheid uit één gemeente. “Dit traject maakt meteen duidelijk dat Creactor vooruitkijkt en inzet op duurzame resultaten. Bijvoorbeeld met ambassadeurs die deze aanpak enthousiast willen uitdragen.”
Innovatie in de zorg versus innovatie in het bedrijfsleven
Innoveren in de zorg is ander dan in het bedrijfsleven. Er zijn met name twee dingen waar je extra rekening mee moet houden:
Stakeholdermanagement
In tegenstelling tot het bedrijfsleven, waar een directieteam vaak snel knopen doorhakt, heb je in de zorg te maken met een complexe groep belanghebbenden. Van zorgverleners en patiënten tot verzekeraars en toezichthouders – iedereen heeft een stem en belangen die soms botsen. Het is cruciaal om vanaf het begin alle betrokkenen mee te nemen en draagvlak te creëren.
Wet- en regelgeving
Innovaties moeten niet alleen praktisch en waardevol zijn, maar ook voldoen aan alle eisen rondom patiëntveiligheid, privacy en financiering. Dit betekent dat je goed moet begrijpen welke spelregels gelden en hoe je hier binnen kunt blijven terwijl je vernieuwing doorvoert. Succesvolle innovatie in de zorg vraagt dus niet alleen om creativiteit, maar ook om strategisch denken en een goed doordacht proces.
Leren en doen
Marcel Bulder, Projectleider Team Oekraïne Hecht GGD Hollands Midden, zag het wel zitten om in gesprek met wethouders te gaan. “Dit vraagt wel een goede gesprekstechniek. Alleen met open vragen krijg je waardevolle input. Thomas Platzer liet ons zien hoe we deze vragen kunnen stellen en was gespreksleider. Die combinatie van leren en doen past goed bij mij. Door de theorie direct in de praktijk te brengen en te toetsen, beklijven kennis en vaardigheden veel beter. Daar leer ik echt van.”
Klanten meenemen
Tegelijkertijd betekent vragen stellen dat je eerlijke antwoorden krijgt en dat was soms wel schrikken. Uit de gesprekken bleek dat Hecht veel producten aanbiedt. De combinatie met een uitgebreid dashboard zorgt dat het aanbod soms complex is voor klanten. Dat kwam best hard aan volgens Marcel: “Wij zijn heel trots op ons complete aanbod, maar klanten verliezen soms het overzicht. We moeten ze meer bij de hand nemen, uitleggen en in contact blijven om écht te weten wat er speelt in hun gemeenten. In het gesprek bleek duidelijk dat een deel van onze mensen persoonlijk geraakt was. Het was fijn dat Thomas gespreksleider was. Hij kon het gesprek even stilleggen en weer richting geven.”
Muren vol post-its
Na dit gesprek was het tijd om met de opgehaalde feedback aan de slag te gaan. “Het resultaat was muren vol met post-its die we samen ordenden en categoriseerden”, zegt Marcel. “We matchten klantwensen met onze ambities. Een passend antwoord vraagt een frisse blik en dat was het moment om de creativiteit aan te spreken. Thomas en Jelle daagden ons uit onze fantasie te prikkelen met afbeeldingen. Zo kwamen ideeën los en legden we onverwachte verbanden. Dit waren geen losse flodders omdat we steeds de concrete uitdaging voor ogen hadden.”
Serious gaming
Deze insteek zette volgens Marcel een brainstorm in gang die verschillende ideeën en een andere kijk op het werk opleverde. De resultaten waren verrassend. “Wij helpen gemeenten hun burgers te helpen. Ambtenaren moeten dan wel weten wat burgers beweegt. Ons idee is gemeenten en burgers met serious gaming dichterbij elkaar te brengen. Door de verbinding tussen de burger en de gemeente te leggen, kunnen wij betere oplossingen bieden.” Een ander voorbeeld betrof het uitgebreide aanbod. “Collega’s hebben bedacht dat we klanten kunnen begeleiden als ‘personal shopper.’ We staan dan naast de klant en matchen hun specifieke vraag met de relevante informatie die wij beschikbaar hebben. Dat lijkt logisch, maar dit idee maakt onze meerwaarde heel concreet.”
Een creatieve mindset
De noodzaak om het aanbod beter op de klantwens af te stemmen, is momenteel urgent voor Hecht. Petra legt uit: “Onze budgetten staan onder druk en in deze fase moeten we nog meer inzetten op de dingen die echt nodig zijn. Creactor heeft die beweging in gang gezet en ons geleerd om echt in gesprek te gaan met onze klanten.”
Marcel voegt toe: “Ik ga die gesprekken nu veel relaxter in. Als je open vragen stelt, levert het iedereen veel meer op. De Creactor-aanpak – voordoen, uitleg en oefenen – was precies wat ik nodig had. Het heeft me geleerd met een frisse, creatieve mindset naar mijn werk te kijken.”
Kernwoorden: innovatie in de zorg, klantgericht luisteren, leren door te doen
Wat doet Hecht?
Koepelorganisatie Hecht wil de gezondheid en veiligheid van de inwoners van de regio Hollands Midden verbeteren.
Als deskundig partner in de zorg- en veiligheidsketen draagt de organisatie bij aan een beter leven van de inwoners in hun regio.
De organisatie bestaat uit
- GGD Hollands Midden,
- de GHOR,
- de Regionale Ambulance Voorziening
- en het Zorg- en Veiligheidshuis.