Combineer creatief design met analytisch thinking

Wat wil de klant?” de eeuwige vraag in elk bedrijf.

Hoe kom je er achter wat klanten ècht willen?

Door de tools en mindset van design thinking toe te passen in een innovatietraject, krijg je diep inzicht in de ware behoeftes van je doelgroep.

Klanten zijn net mensen. Design Thinking is een innovatiemethode die de behoeftes van mensen centraal stelt.

Houd kortcylische ontwikkelsprints waarbij rapid prototyping en gebruikerstests het tempo bepalen.

Zo verzamel je harde data over waar je de grootste waarde kunt creëren.

Voor wie is een Design thinking training ideaal?

Je bent verantwoordelijk voor innovatie of voor omzet uit nieuwe activiteiten.

Of je hebt je te maken met innovaties die na lancering onvoldoende presteren in de markt en je wil dat verbeteren.

Onze Design thinking trajecten beginnen met het vinden van een relevante business challenge die geschikt is voor een klantgerichte aanpak.

Samen stellen we een multidisciplinair kernteam samen. Een kernteam is een diverse groep medewerkers met ieder een eigen specialisme. Het zijn mensen die in staat zijn om over de grenzen van hun eigen vakgebied heen te kijken en die goed zijn in conceptueel denken.

Wil je het kernteam een vliegende start geven? Start dan met een Design thinking training.

Zo help je hen bij het vinden van de juiste creatieve mindset. In een Design thinking training leren ze ook de belangrijkste tools die hun vermogen om conceptueel te denken vergroten.

Hoe ziet een Design thinking training er uit?

Een Design thinking training bestaat uit een reeks workshops met tussentijdse perioden om aan opdrachten te werken.

De workshops worden begeleid door een ervaren Design Thinking trainer die de methode door en door kunt vanuit de eigen praktijk. De trainer leert de deelnemers om tot een relevante uitdaging te komen en hoe ze deze om kunnen zetten in een waardevolle oplossing.

Het ontwerpproces bestaat uit 5 verschillende kernactiviteiten:

  • Empathize: Empathisch luisteren en inleven in de eindgebruiker
  • Define: Uitdaging definiëren
  • Ideate: Idee-ontwikkeling
  • Prototype: Prototype bouwen
  • Test: Testen van je idee en prototype

De deelnemers ontdekken wat het èchte probleem is dat hun eindgebruikers ervaren. Ze valideren hun ideeën middels rapid-prototyping en testen. De resultaten uit de tests leiden tot voortschrijdend inzicht.

Er bestaat geen vaste volgorde van de kernactiviteiten. De deelnemers leren hoe ze steeds de juiste activiteit kunnen kiezen die het ontwikkelproces het snelst vooruit helpt.

De deelnemers doorlopen zo vaak mogelijk de ontwikkelcyclus. We stimuleren ze de voorkeur te geven aan actie en goedkope snel uitvoerbare experimenten om snel verder te komen.

Hoe verloopt een Design thinking training

Na de selectie van de deelnemers en het bepalen van de projectkaders, heeft een traject doorgaans de volgende opbouw:

Kick-off met Design thinking overzicht
  • De groep komt voor het eerst bij elkaar
  • De doelstellingen en projectkaders worden afgesproken
  • Het Design thinking proces wordt ter kennismaking helemaal doorlopen
Empathize & define workshop
  • De deelnemers leren hoe ze klantinterviews op een inlevende wijze kunnen doen
  • Inzichten uit de interviews worden verzameld
  • Ontwerpuitdaging wordt geformuleerd
Ideate & prototype workshop
  • De groep bedenkt meerdere oplossingen
  • De oplossingen worden in snelle prototypes tastbaar gemaakt
  • Ze leren hoe ze gebruikerstest kunnen voorbereiden
Tests met gebruikers
  • De deelnemers hebben een aantal ‘gebruikers’ uitgenodigd
  • De prototypes worden gebruikt om informatie te verzamelen over de behoeftes van de doelgroep en de validiteit van de ontwerpuitdaging
  • Inzichten en data wordt verzameld
Learn & iterate workshop
  • De deelnemers leren hoe ze de verzamelde inzichten en data uit de tests kunnen analyseren voor de volgende verbeterslag
  • De ontwerpuitdaging wordt zo nodig bijgesteld
  • De inhoud van de volgende workshop wordt bepaald.

Is Design thinking nieuw voor jullie ontwikkelteam? Geen zorgen. Jullie krijgen alle begeleiding die nodig is om tot een werkende oplossing te komen.

Heeft het team al ervaring met Design thinking dan werken ze zelfstandiger en werken met een eigen procesbegeleider. Wij ondersteunen dan door:

  • projectfocus scherp houden
  • het tempo en de motivatie er in te houden
  • gedurfde keuzes te maken en ze snel te testen
  • onbewuste voorkeuren voor oplossingen en blinde vlekken bewust maken

Hoe lang duurt de ontwikkeling van een dienst of product met Design thinking?

De ontwikkeltijd hangt af van de ambitie en de scope van het traject.

Gaat het om een bestaand product of dienst waar je een verbeterslag in wil maken? Of ontwikkel je een compleet nieuwe oplossing?

De ontwikkeltijd hangt ook af van de beschikbaarheid van de teamleden. Kun je genoeg mensen vrij maken en heeft het traject hoge prioriteit, dan kun je in twee maanden tijd een grote stap maken.

Wanneer je in een maand of korter resultaat wil zien, kan een design sprint een betere aanpak zijn. Bekijk hier de beschrijving hoe een design sprint al binnen een week tot een getest prototype leidt.

Waarom werkt Design thinking?

Sinds de opkomst van lean-startup weet elke innovatie professional dat het belangrijk is om zo snel mogelijk een idee te toetsen aan de werkelijkheid.

Design thinking is een rijke toolbox met alle handvatten om “getting out of the building” in praktijk te brengen.

Het proces dwingt het team om in beweging te blijven en vaak interactie te hebben met de doelgroep waarvoor hun oplossing is bedoeld.

Door een ontwikkelteam met Design thinking te laten werken, krijg je betere samenwerking tussen specialisten.

De creativiteit en het lef van een Design thinking team groeit naarmate ze meer voortgang boeken.

Welke resultaten komen er uit een Design thinking traject?

Design thinking is een actiegerichte invulling van de voorkant van het innovatieproces.

Of je nu strikt volgens het stage gate model werkt of met een zelf ontwikkeld innovatieproces, klantgericht ontwerpen levert wat op:

  • Een gevalideerde business case gebouwd op testdata
  • Onderscheidende dienst- of product met een grote slagingskans
  • Hogere omzetprestaties na marktintroductie
  • Stijgende waardering van klanten door co-creatie

Beginnen met Design thinking is een kwestie van doen

Wil je je klanten weer centraal stellen bij jullie productontwikkeling? Heb je behoefte aan meer waardevolle ideeën voor in de innovatiepijplijn? Dan ben je bij Creactor aan het juiste adres!

We kunnen een kennismaking Design Thinking verzorgen, een in-company training of een begeleid Design Thinking traject.

Neem contact met ons op via onderstaand formulier en laten we samen de mogelijkheden voor jouw specifieke situatie bespreken.

    Een heldere uitleg van de ‘design thinking’ methode zorgde in eerste instantie voor enige scepsis. Een aantal deelnemers twijfelde over hun creativiteit en/ of teken-vaardigheden. Maar het enthousiasme van de trainer zorgde ervoor dat iedereen actief aan de workshop deelnam en gaandeweg steeds enthousiaster werd.

    Eindresultaat was een aantal mooie oplossingen waarover aan de toekomstige gebruiker goed was nagevraagd aan welke eisen het eindproduct zou moeten voldoen.

    Met name dit laatste, het goed uitvragen van de eisen aan het te op te leveren product, was een goede les om mee naar huis te nemen. Kortom een goed verzorgde workshop, een leerzame ochtend en enthousiaste trainer.”