De meerwaarde van creatieve ontwikkeling volgens TRIMM – een klantcase


TRIMM is een Enschedees bedrijf dat al meer dan 30 jaar succesvol is in het creëren van digitale oplossingen voor haar klanten. TRIMM heeft zich ontwikkeld tot een Full Digital Agency dat zowel technisch als creatief op hoog niveau opereert.

Ze leveren alles van online campagnes tot internettoepassingen, van klantportalen tot e-commerce platformen. Met als uiteindelijke doel om de digitale wereld van hun klanten mooier en simpeler te maken.

Creactor heeft voor TRIMM een reeks creativiteitsworkshops verzorgd voor het hele personeel. We zijn in gesprek met Janinka Feenstra en Joyce van Ginhoven. Ze vertellen over hun ervaringen met onze samenwerking.

Joyce van Ginhoven
Human Resources bij TRIMM

Janinka Feenstra
MT lid & consultant digital business

Waarom creatieve ontwikkeling en waarom nu?

Onze eerste vraag aan Joyce en Janinka was wat zij als de belangrijkste reden zien om te investeren in de creatieve ontwikkeling binnen het bedrijf?

Janinka: “Op de eerste plaats is creativiteit belangrijk voor onze klanten. Voor hen zijn wij een bron voor innovatieve oplossingen en frisse nieuwe ideeën. Die willen we kunnen blijven leveren. Tegelijkertijd is het ook intern belangrijk om te investeren in de creatieve ontwikkeling van personeel. Want door creatieve oplossingen blijf je nieuwe dingen ontdekken. Dat houdt je werk uitdagend en afwisselend.”

Joyce vertelt wat de aanleiding was om op zoek te gaan naar een creatieve impuls: ”Hoewel we altijd wel creatief bezig zijn, merkten we dat het creatief denken een beetje was weggezakt. Dat kwam door een periode van hoge werkdruk waarbij we efficiënt met onze uren om moesten gaan, in combinatie met de impact van corona.”

“De focus ligt natuurlijk ook op een efficiënte bedrijfsvoering, zeker in zo een periode. Efficiëntie staat op gespannen voet met ruimte voor creativiteit. We beseffen goed dat we onze creativiteit niet mogen verliezen. Daarom is het belangrijk om af en toe bewust stil te staan bij de creatieve kant van ons werk.”

“Achteraf bezien heeft de corona periode grote invloed gehad op ons denken. De nadruk lag wel heel sterk op wat er allemaal niet kan en niet mag. Het is goed om daar bewust weer uit te stappen en de speelsheid weer op te zoeken was ook een heel belangrijke reden om met creativiteit aan de slag te gaan.”

Workshopruimte met deelnemers die een training in creatief denken volgen

Wat voor workshop zochten jullie om de creatieve ontwikkeling een impuls te geven?

Voor TRIMM zijn nieuwsgierigheid, leren en ontwikkelen kernelementen van het DNA van het bedrijf. ”We zijn al met een ontwikkel- en opleidingstraject bezig. Daarin willen we een gedeeld vocabulair hebben op onderwerpen als timemanagement, klantgericht werken en creativiteit. Wat betekent creativiteit voor ons en wat verwachten we dan van elkaar?”

“De live workshops moesten binnen dat bestaande ontwikkelprogramma passen. We werken met Goodhabitz en wilden de leermodules van dat platform als basis houden. De workshops moesten als interactieve leervorm ernaast kunnen dienen.

Online leren doelgerichter en interactief maken

De live sessies versterken de online leermodules doordat je het samen met elkaar doet. Dan ontstaat er een gedeeld referentiekader en een gezamenlijke taal. We zochten daarbij een externe partij die in staat is om het leerproces doelgerichter te maken, leuker te maken en inspirerender dan alleen maar met elkaar in een vergaderruimte te zitten en erover te praten. Je moet de leerstof ook ècht kunnen ervaren.

Joyce: “We hebben bij de keuze voor de workshop ook goed gelet op de interactie. Wij wilden echt een actieve workshop hebben waarin iedereen bezig kan zijn en ook kan ervaren hoe je kunt vastlopen in je denken en hoe je daar weer uit kunt komen. Het mooie is als je dat echt met elkaar kunt doen aan de hand van cases en situaties die herkenbaar zijn. Dat is goed gelukt in de samenwerking met Creactor.” Bewustwording is de eerste stap naar meer creativiteit

We vroegen Joyce en Janinka ook naar de impact van de workshops op de mensen in de organisatie?

Janinka vertelt hierover: “Op de korte termijn zagen we enorm veel enthousiasme bij de mensen. De medewerkers gaven aan dat ze de workshops één van de leukere activiteiten vonden in het ontwikkelprogramma van de afgelopen tijd. Dat is natuurlijk al heel positief.”

“Op de wat langere termijn zien we dat wat er in de workshops is losgemaakt een waardevolle ondersteuning bleek voor de ontwikkelstappen die we bij TRIMM als geheel aan het maken zijn. We zijn steeds bewuster bezig met de meerwaarde voor onze klanten en de vraag “Hoe kan het ook? Hoe kan het nog meer?”. De creativiteitsworkshops hebben daar een duwtje in de goede richting gegeven. En bij mijzelf valt het me wel op dat ik steeds vaker vraag “Hoe kan het ook?’”

Joyce vult hierop aan: “Mensen signaleren oude patronen veel sneller en herkennen het als het gebeurt. We merkten in de weken na de workshops hoe vaak we eigenlijk onbewust in onmogelijkheden denken. Dat wil nog niet zeggen dat we daar ook direct op handelen. Oude patronen kunnen hardnekkig zijn. Je bewust ervan worden is wel écht een belangrijke eerste stap. Het is mooi om dat langzaam te zien ontstaan.”

Workshopruimte met medewerkers die creatief denken leren toepassen

Goede timing om te leren denken in kansen

Het management van TRIMM is sinds een tijd bezig met de nieuwe bedrijfsstrategie. “We nodigen onze medewerkers regelmatig uit om daarin mee te denken. Dat vraagt van ze dat ze naar mogelijkheden kijken voor ons als bedrijf. Dus wat dat betreft was deze workshop precies op het juiste moment voor ons.”

“Naast het leerdoel van een workshop creatief denken die Creactor heeft verzorgd, is het goed om te onderstrepen dat het ook gewoon ontzettend leuk is om samen in zo’n speelse en creatieve setting los te gaan. Je kunt niet onderschatten hoe waardevol dat is voor het creatieve teamwork dat we voor klanten keer op keer willen leveren. Je mag lol hebben en dan kom je ook tot verrassende oplossingen

Toegevoegde waarde van creativiteit voor klanten

We vroegen Janinka en Joyce ook waar ze concreet al dingen anders hebben aangepakt. Janinka vertelt hierover: “We hadden een klant die een nieuw product wilde lanceren en daar een grote campagne voor wilde inzetten. We hebben samen met die klant heel bewust speelruimte gemaakt doordat we voor de conceptontwikkeling een aparte workshop hebben georganiseerd waarin we samen de tijd konden nemen voor het verkennen van alle mogelijkheden.”

“Dat waardeerde de klant enorm. En het maakte ons ook bewuster van de meerwaarde van ons creatieve denkwerk in een opdracht als deze. We gaan daar nu al wel bewuster mee om. Dat hebben we in andere momenten nog niet eerder zo expliciet gedaan.”

Creativiteit ontwikkelen door het te voelen

“Het bijzondere dat we in workshops van Creactor hebben ervaren is dat onze mensen hun creativiteit hebben kunnen voelen. Dat kan Creactor als geen ander op een energieke en interactieve manier. Het is bijna een soort pressure cooker voor creativiteit.”

“En dat deden jullie passend bij de uitdagingen waar we als organisatie voor staan. Dat maakt het werk in de workshop heel relevant. Daarnaast zitten de begeleiders dusdanig goed in de materie en zijn goed op elkaar ingespeeld, dat de workshop op een heel natuurlijke wijze verloopt. Dat is een heel prettige manier van leren. Het voelt goed om je aan het proces en de begeleiders over te geven.”

Creativiteit ontwikkelen met Creactor: warm aan te bevelen

“Tijdens de voorbereidingen was Creactor een prettige gesprekspartner die meedenkt met waar we als bedrijf mee bezig zijn. Ze zijn reëel en eerlijk over wat er kan in de beschikbare tijd. De begeleider verdiept zich in de materie van ons werk en welke uitdagingen er in de organisatie spelen.Dat maakt dat de workshop beter aansluit en beklijft. De mensen herkennen zich in de situaties waarop ze de creatieve technieken konden oefenen. Dat hebben ze goed gedaan.”

“Ook in de periode na de workshops blijven ze aangehaakt en geïnteresseerd. Ze zien dat hun bijdrage een onderdeel is van een groter proces en kunnen ons adviseren in hoe we de ervaring van de medewerkers in de workshops kunnen blijven stimuleren. Het is erg fijn dat de begeleiders zo meedenken en die aansluiting steeds zoeken. Dan is het prettig samenwerken!

Vraag informatie aan

Als HR manager of ondernemer met personeel wil je het maximale uit je medewerkers halen. Ontdek de creatieve mogelijkheden voor jouw mensen! Vul het onderstaande formulier in en ontvang ons aanbod.