IJzersterke proposities bouwen

In-company workshop

NIeuwe waardepropositie ontwikkelen met het value proposition canvas

De value proposition workshop heeft ons enorm geholpen om te definiëren met welke partner we de eerste stap willen zetten.

Raak de kern van de behoefte van je klant

Innovatieteams, vooral technische teams, zijn soms zo bezig met hun nieuwste slimme oplossing, dat ze de behoeftes en wensen van de klant wel eens uit het oog verliezen.

Een waardepropositie workshop brengt de focus helemaal op de meerwaarde die een oplossing heeft voor klanten.

De value proposition workshop is een ideale manier om diensten en producten te ontwikkelen op de pijn en het verlangen van je klanten.

We beantwoord essentiële vragen als:

Als je tijd investeert in het ontwikkelen van een klantgerichte waardepropositie vergroot je de kans op succes na marktintroductie.

Wanneer heb je een waardepropositie workshop nodig?

Als innovatiemanager is het lastig om voldoende aandacht te krijgen voor ideeën voor de lange termijn. Laag hangend fruit is verleidelijk voor sales en het MT.

Een propositie workshop geeft je de kans om samen diep in te gaan op een kansrijk idee voor de toekomst. Door de structuur en focus die het Value Proposition Canvas geeft, kunnen jullie een opbouwende dialoog hebben over dat ene grote idee dat al zo lang op de plank ligt.

Heb je een innovatieteam dat klantgerichter moet gaan denken?

Ook dan is het waardepropositie Canvas een effectief middel. De vragen die je team tijdens de workshop samen beantwoordt, maken kristalhelder welke aannames over jullie klanten kloppen en welke ideeën niets met de realiteit te maken hebben.

Een waardepropositie workshop kan worden georganiseerd voor:

Met het waardepropositie canvas kun je in korte tijd iets wat abstract en ver weg lijkt, tastbaar en relevant maken voor alle betrokkenen.

Geschikte deelnemers voor een workshop zijn project- of programmamanagers, innovatieleiders en andere interne stakeholders die invloed hebben op de ontwikkeling en implementatie van een nieuw product of dienst.

Stakeholders kunnen zijn:

Deze workshop past ook heel goed bij ondernemers die willen groeien, start-ups en scale-ups die helderheid zoeken over hun waardepropositie.

Hoe werkt een waardepropositie workshop?

Een propositie workshop is een één of tweedaagse workshop met als doel om tot nieuwe ideeën te komen waar jullie klanten blij van worden.

Het gereedschap dat tijdens de workshop wordt gebruikt is het Value Proposition Canvas. Het is ontwikkeld door het team van Alex Osterwalder van Strategyzer.

Het value proposition canvas is een visueel gereedschap om een waardepropositie te beschrijven met behulp van 2×3 focusvragen:

Het value proposition canvas is een krachtige tool waarmee je in deze workshop leert werken

De 3 focusvragen van het klantprofiel:

De 3 focusvragen van de waardepropositie

De kracht van het waardepropositie Canvas is dat het voor iedereen zichtbaar maakt of er een fit is tussen aanbod en de belevingswereld van de klant.

Het is een praktisch denkgereedschap om een nieuwe propositie sterk en uniek te maken.

Hoe ziet het programma er uit?

Tijdens een workshop doorlopen we een aantal oefeningen die samen leiden tot een sterke propositie.

Dit zijn de bouwstenen van de workshop:

Keuze van marktsegment en doelgroep:

Tijdens de voorbereidingen heb je een intakegesprek met ons. Hierin helpen we je om te bepalen op welke doelgroep we ons gaan richten tijdens de workshop.

We houden ook rekening met draagvlak voor de keuze bij de deelnemers.

Verzamelen klantdata:

De manier waarop klantdata wordt verzameld kan verschillen. Soms is er al veel data beschikbaar. En soms organiseren we vooraf een campagne om tot relevante data te komen.

Invullen klantprofiel:

Het eerste doel tijdens de workshop is het gezamenlijk invullen van het klantprofiel.

Onze procesbegeleiders zetten hun ervaring in om dit proces soepel en efficiënt te laten verlopen.

Iedereen wordt gehoord: we letten er op dat geen waardevolle kennis verloren gaat.

Sorteren klantprofiel op prioriteit:

Voor elk van de drie vakken in het klantprofiel bepalen we de prioriteit. Voor een deel wordt dit gedaan op basis van aannames.

We helpen een heldere scheiding te maken tussen harde data en ‘educated guesses’.

Valideren klantprofiel:

Een belangrijke stap om luchtfietserij te voorkomen.

We bedenken manieren om de inhoud van het klantprofiel en de prioriteiten van de jobs, pains en gains te toetsen bij de doelgroep.

Dit gebeurt meestal in de tijd tussen twee workshopdagen in.

Het is ook mogelijk om klanten uit te nodigen tijdens de sessie.

Genereren/verzamelen nieuwe oplossingen:

Nu de klantprofielen helder zijn, gaan we onze creativiteit gebruiken en nieuwe productideeën uitwerken.

Ook hierbij maken we gebruik van het canvas om onze ideeën met elkaar te delen.

Oplossingen uitwerken in waardeproposities:

De beste ideeën worden uitgewerkt op de linker helft van het Value Proposition Canvas. Er ontstaat een gallerij van verschillende proposities waarmee jullie klanten kunnen gaan bedienen.

Sorteren proposities op beste match:

We kijken welke proposities de beste fit zijn met het klantprofiel.

We houden er rekening mee of een propositie wel goed past bij de bedrijfsdoelstellingen.

Zo zorgen we ervoor dat jullie kunnen innoveren vanuit jullie kracht en expertise.

Het is mogelijk om in het programma te variëren op bovenstaande bouwstenen.

Vooraf aan een workshop houden we een intake met de opdrachtgever. Samen bepalen we de doelstelling van de workshop.

Na de intake ontwerpen we een programma op maat waarmee we de grootste stap samen kunnen maken richting een business case die staat als een huis.

Wat levert een waardepropositie workshop op?

Na een workshop wordt het gemakkelijker om een idee door te ontwikkelen middels:

Creëer waarde voor je klanten en pluk de vruchten

Wordt het tijd om beter naar bestaande en nieuwe klanten te luisteren?

Wil je investeren in een innovatieworkshop waarmee je je marktpositie kunt versterken?