De waardepropositie canvas workshop voor klantgerichte innovatie

Value proposition design

Impressie van workshop met het value proposition canvas.

Creëer een product-markt fit uit klantdata

  • Productontwikkeling met focus op urgente klantbehoeftes
  • Een gezamenlijk beeld van de kansen en risico’s van een nieuw idee
  • Tijd en draagvlak voor veelbelovende slapende ideeën
  • Besluiten nemen op data in plaats van aannames over wat klanten willen.

"Om onszelf als bureau bij te spijkeren hebben we Creactor gevraagd het WaardePropositie Canvas met ons door te nemen. Thomas heeft dit verzorgd via een prettige interactieve workshop. To the point en verhelderend. Een aanrader. Kortom, een geslaagde middag voor onze strategen. Dank Thomas!"

Pier van der Kraan - Directeur Eresults

“We hebben absoluut baat gehad bij de sessie. Er kwamen verrassende resultaten uit met betrekking tot onze doelgroep die we daarvoor nog niet in beeld hadden.

De samenwerking is het hele team heel goed bevallen!

De value proposition workshop heeft ons enorm geholpen om te definiëren met welke partner we de eerste stap willen zetten.

Daarna is de ontwikkeling in een stroomversnelling gekomen.”

Koen Lockeveer • Directeur Eclectic

Raak de kern van de behoefte van je klant

Innovatieteams, vooral technische teams, zijn soms zo bezig met hun nieuwste slimme oplossing, dat ze de behoeftes en wensen van de klant wel eens uit het oog verliezen.

Een waardepropositie workshop brengt de focus helemaal op de meerwaarde die een oplossing heeft voor klanten.

De value proposition workshop is een ideale manier om diensten en producten te ontwikkelen op de pijn en het verlangen van je klanten.

We beantwoord essentiële vragen als:

  • Voor welke doelgroep ontwikkelen we een oplossing?
  • Hoe creëren we een zo groot mogelijke meerwaarde?
  • Welke oplossing kunnen alleen wij ze bieden?
Een impressie van een workshop met het value proposition canvas.

Als je tijd investeert in het ontwikkelen van een klantgerichte waardepropositie vergroot je de kans op succes na marktintroductie.

Wanneer heb je een waardepropositie workshop nodig?

Als innovatiemanager is het lastig om voldoende aandacht te krijgen voor ideeën voor de lange termijn. Laag hangend fruit is verleidelijk voor sales en het MT.

Een propositie workshop geeft je de kans om samen diep in te gaan op een kansrijk idee voor de toekomst. Door de structuur en focus die het Value Proposition Canvas geeft, kunnen jullie een opbouwende dialoog hebben over dat ene grote idee dat al zo lang op de plank ligt.

Heb je een innovatieteam dat klantgerichter moet gaan denken?

Ook dan is het waardepropositie Canvas een effectief middel. De vragen die je team tijdens de workshop samen beantwoordt, maken kristalhelder welke aannames over jullie klanten kloppen en welke ideeën niets met de realiteit te maken hebben.

Een waardepropositie workshop kan worden georganiseerd voor:

  • Het MT dat de innovatie strategie wil aanscherpen
  • Het productteam dat meer wil dan incrementele verbeteringen
  • Het projectteam dat meer impact in de markt wil maken

Met het waardepropositie canvas kun je in korte tijd iets wat abstract en ver weg lijkt, tastbaar en relevant maken voor alle betrokkenen.

Geschikte deelnemers voor een workshop zijn project- of programmamanagers, innovatieleiders en andere interne stakeholders die invloed hebben op de ontwikkeling en implementatie van een nieuw product of dienst.

Stakeholders kunnen zijn:

  • Productlijnmanagers
  • Portfolio managers
  • Productontwikkel teamleads
  • Specialisten uit de ontwikkelteams
  • Specialisten met klantkennis zoals klantenservice / sales / market research

Deze workshop past ook heel goed bij ondernemers die willen groeien, start-ups en scale-ups die helderheid zoeken over hun waardepropositie.

Hoe werkt een waardepropositie workshop?

Een propositie workshop is een één of tweedaagse workshop met als doel om tot nieuwe ideeën te komen waar jullie klanten blij van worden.

Het gereedschap dat tijdens de workshop wordt gebruikt is het Value Proposition Canvas. Het is ontwikkeld door het team van Alex Osterwalder van Strategyzer.

Het value proposition canvas is een visueel gereedschap om een waardepropositie te beschrijven met behulp van 2x3 focusvragen:

Het value proposition canvas.

De 3 focusvragen van het klantprofiel:

  • Jobs: Wat probeert deze persoon voor elkaar te krijgen?
  • Pains: Waar heeft zij/hij last van?
  • Gains: Welke voordelen en uitkomsten zijn aantrekkelijk voor haar/hem?

De 3 focusvragen van de waardepropositie

  • Products & Services: Welk product of welke diensten bieden wij?
  • Pain relievers: Hoe neemt onze oplossing pijnpunten weg bij de klant?
  • Gain creators: Hoe creëert onze oplossing voordelen voor de klant?

De kracht van het waardepropositie Canvas is dat het voor iedereen zichtbaar maakt of er een fit is tussen aanbod en de belevingswereld van de klant.

Het is een praktisch denkgereedschap om een nieuwe propositie sterk en uniek te maken.

Er worden meerdere proposities uitgewerkt op het value proposition canvas.

Hoe ziet het programma er uit?

Tijdens een workshop doorlopen we een aantal oefeningen die samen leiden tot een sterke propositie.

Dit zijn de bouwstenen van de workshop:

Tijdens de voorbereidingen heb je een intakegesprek met ons. Hierin helpen we je om te bepalen op welke doelgroep we ons gaan richten tijdens de workshop.

We houden ook rekening met draagvlak voor de keuze bij de deelnemers.

De manier waarop klantdata wordt verzameld kan verschillen. Soms is er al veel data beschikbaar. En soms organiseren we vooraf een campagne om tot relevante data te komen.

Het eerste doel tijdens de workshop is het gezamenlijk invullen van het klantprofiel.

Onze procesbegeleiders zetten hun ervaring in om dit proces soepel en efficiënt te laten verlopen.

Iedereen wordt gehoord: we letten er op dat geen waardevolle kennis verloren gaat.

Voor elk van de drie vakken in het klantprofiel bepalen we de prioriteit. Voor een deel wordt dit gedaan op basis van aannames.

We helpen een heldere scheiding te maken tussen harde data en ‘educated guesses’.

Een belangrijke stap om luchtfietserij te voorkomen.

We bedenken manieren om de inhoud van het klantprofiel en de prioriteiten van de jobs, pains en gains te toetsen bij de doelgroep.

Dit gebeurt meestal in de tijd tussen twee workshopdagen in.

Het is ook mogelijk om klanten uit te nodigen tijdens de sessie.

Nu de klantprofielen helder zijn, gaan we onze creativiteit gebruiken en nieuwe productideeën uitwerken.

Ook hierbij maken we gebruik van het canvas om onze ideeën met elkaar te delen.

De beste ideeën worden uitgewerkt op de linker helft van het Value Proposition Canvas. Er ontstaat een gallerij van verschillende proposities waarmee jullie klanten kunnen gaan bedienen.

We kijken welke proposities de beste fit zijn met het klantprofiel.

We houden er rekening mee of een propositie wel goed past bij de bedrijfsdoelstellingen.

Zo zorgen we ervoor dat jullie kunnen innoveren vanuit jullie kracht en expertise.

Het is mogelijk om in het programma te variëren op bovenstaande bouwstenen.

Vooraf aan een workshop houden we een intake met de opdrachtgever. Samen bepalen we de doelstelling van de workshop.

Na de intake ontwerpen we een programma op maat waarmee we de grootste stap samen kunnen maken richting een business case die staat als een huis.

Wat levert een waardepropositie workshop op?

  • Een volledig uitgewerkt klantprofiel + waardepropositie van jullie nieuwe product of dienst.
  • Een helder raamwerk om multi-disciplinair door te bouwen aan nieuwe diensten en producten.
  • Een eerste concreet actieplan voor een succesvolle productinnovatie inclusief een lijst van de belangrijkste risico’s
  • Overeenstemming met alle belanghebbenden over de concrete vervolgstappen

Na een workshop wordt het gemakkelijker om een idee door te ontwikkelen middels:

  • Een Minimal Viable Product (MVP)
  • Een aantal validatie experimenten
  • Data analyse

Creëer waarde voor je klanten en pluk de vruchten

Samenwerking rond een business model canvas.

Wordt het tijd om beter naar bestaande en nieuwe klanten te luisteren?

Wil je investeren in een innovatieworkshop waarmee je je marktpositie kunt versterken?

Wil je teruggebeld worden, plan gemakkelijk zelf een belafspraak in:

Hartelijk dank voor je bericht. Je krijgt zo snel mogelijk reactie.

Bekijk ook..

Het Value Proposition Canvas is een onderdeel van het Business Model Canvas: één van de belangrijkste innovaties op het gebied van productontwikkeling.

Ben je geïnteresseerd in het ontwerpen van een bedrijfsmodel rond een nieuw product?

Of wil je de risico’s en kansen van een nieuw verdienmodel in kaart brengen?

Bekijk onze Business model design workshop.