In twee strategie sessies van 3 uur je merkstrategie bepalen
Brand strategy sprint

- Met een heldere blik strategische keuzes maken
- Een aantrekkelijk groeiplan dat je merk sterker maakt
- Met je interne stakeholders op één lijn over de belangrijkste jaardoelen
Wat is merkgedreven innovatie?
Merkgedreven innovatie is innovatie vanuit de kern van je bedrijf.
Elk bedrijf heeft een unieke kracht waarmee het zich kan onderscheiden in de markt. Maar niet elk bedrijf gebruikt deze kracht.
De meeste bedrijven concurreren met elkaar op dezelfde 3 kenmerken:
- "We leveren topkwaliteit"
- "We hebben de beste service"
- "We hebben de scherpste prijs"
Onderscheidend blijven op prijs, kwaliteit en klantenservice is hard werken en duur.
Bij merkgedreven innovatie maak je dat wat je uniek maakt explicitiet. Daar bouw je vervolgens je innovatiestrategie op.
Wanneer is een brand strategy sprint een goed idee?
Heb je een bedrijf van 30 medewerkers of meer?
Ben je manager met marketing, innovatie of groei doelstellingen?
Dan kan een strategiesprint in korte tijd veel in gang zetten.
“De brandsprint heeft ons enorm geholpen om te bepalen welke koers we met de organisatie varen.
Na de sprint konden we concrete stappen maken op marketing/communicatie/sales gebied die vruchten af gaan werpen. En we wisten in welke producten we wilden investeren en in welke niet.”
Laura Degesne Green Tomatoes
Aanleidingen van klanten om een brand strategy sprint in te zetten:
- We zijn in ontwikkeling en we willen een flinke groeisprong maken
- We willen online meer business genereren.
- We willen onze naamsbekendheid en zichtbaarheid vergroten.
- We willen een nieuwe markt aanboren.
Wie neemt er deel aan een de twee strategiesessies?
Een brand strategy sprint is een kans om met je MT of kern team een heldere koers voor het komende jaar uit te zetten.
Tijdens een sprint zijn alle interne stakeholders aanwezig die samen hele operatie van je bedrijf aansturen. Denk hierbij aan:
- CEO/Eigenaar
- Marketing manager
- Sales of klantenservice manager
- Lead engineer of manager productontwikkeling
- Financieel manager
- Operational manager
- Hoofd business development
Drie ankerpunten voor duurzame groei
Een brand strategy sprint bestaat uit twee korte sessies van 3 uur. De deelnemers zijn de directe belanghebbenden in (en om) je bedrijf.
De kracht van een strategiesprint zit hem in een interactief groepsproces waarin je samen 3 kernvragen beantwoordt:
Wie zijn onze klanten?
Wat straalt ons bedrijfsmerk uit?
Wat is onze ambitie voor de toekomst?
De antwoorden zijn de drie ankerpunten voor succesvolle ontwikkeling van je bedrijf.
Een brand strategy sprint is een beproefd en uitvoerig getest groepsproces dat alle stakeholders in je organisatie op één lijn brengt.
“De brand sprint heeft ons een veel scherpere focus gegeven"
Waaruit bestaat een Brand sprint?
Een brand strategy sprint wordt begeleid door een senior procesbegeleider en een brand designer.
De procesbegeleider doorloopt met het team een aantal slim ontworpen interactieve werkvormen. In korte tijd komen de teamleden tot antwoorden op de belangrijkste vragen die nodig zijn als je je merk wil versterken:
- Wie zijn onze kerndoelgroep?
- Wat maakt ons uniek in de markt?
- Wat is kenmerkend in onze uitstraling?
- Welke communicatiekanalen zijn voor ons van strategisch belang?
De brand designer stelt scherpe vragen over opvallende verschillen tussen wat jullie zeggen over jezelf en hoe jullie op dit moment overkomen.
Het brand strategy sprint traject ziet er als volgt uit:
- Intake gesprek met de eindbeslisser / key stakeholder - 1 uur
- Eerste Brand strategy sprint sessie - 3 uur
- Tweede Brand strategy sprint sessie - 3 uur
- Samenvatting uitkomsten en evaluatie met je team - 1,5 uur
Na afloop ontvang je een digitale brand guide met onder andere:
- Drie uitgewerkte klantprofielen van jullie belangrijkste doelgroepen.
- Een brand statement: een kort en krachtige samenvatting van jullie propositie en unieke waarde.
- Belangrijkste bedrijfsdoelen die zijn afgesproken.
- Een concrete planning voor het komende half jaar.
Wil je een voorbeeld ontvangen van een brand guide? Vul onderstaand formulier in met als vraag "Brand guide" en ontvang hem in je mailbox.

Resultaten
Na een brand strategy sprint heb je
- Een richtlijn om strategische keuzes aan te toetsen
- Een scherper gezamenlijk beeld van wat belangrijk is en blijft
- Een concreet stappenplan om de gekozen innovatiekoers om te zetten in actie.
Of stel je vraag via onderstaand formulier:
Hartelijk dank voor je bericht. Je krijgt zo snel mogelijk reactie.