banner

MKB innovatie leiderschap anno 2022: 5 insiders tips uit de praktijk

Innovatie voorbeelden van Hollandsche bodem

Nederland staat al sinds 2015 in de top 6 van meest innovatieve landen ter wereld [Global innovation index]. Toch krijgen Nederlandse bedrijven hier niet veel aandacht voor. Als het gaat over innovatie leiderschap worden in de managementboeken steeds dezelfde (buitenlandse) spelers genoemd zoals Apple, Google, 3M en Amazon.

Maar als we het hebben over hoe je innovatie goed moet aanpakken, heeft het Nederlandse MKB ook veel te bieden. Tijd dus om het dicht bij huis te zoeken! We gaan kijken wat je kunt leren over onze innovatieleiders. Wij spraken met innovatiemanagers van verschillende innovatieve bedrijven zoals o.a.:

  • Hak
  • Bugaboo
  • Niacet
  • Roxit
  • ScaleupNation

Daar stelden we de vraag: wat is jullie visie op succesvolle innovatie in de praktijk?

Innovatie leiders die hun vak verstaan

Uit de vele interviews bleek al snel dat er een verschil van aanpak is, maar dat succesvolle innovatiemanagers hun vak verstaan.

  • Ze weten hoe ze stakeholders moeten managen als het gaat om korte termijn winst en lange termijn innovaties.
  • Ze weten mensen om zich heen te motiveren om gebaande paden (even) los te laten.
  • Ze inspireren hun omgeving om te vinden wat er nog niet is door de creativiteit van hun collega’s en medewerkers los te maken.

Uit deze inspirerende interviews kwamen 5 factoren voor succesvolle innovatie in het MKB:

  • Zie innovatie als strategie, niet als een project
  • De mensen zijn de belangrijkste succesfactor bij innovatie
  • Zet je innovatiemiddelen flexibel in
  • Ontwikkel ideeën pro-actief
  • Zoek bewust de spanning op tussen lef en risicomijding

Wil je weten hoe deze succesvolle innovatie managers de 5 factoren in praktijk brengen? Download het artikel via bovenstaand formulier en ontdek hoe ze er in slagen om de brug te slaan tussen de directie en de werkvloer.

Je leest hoe ze in staat zijn om te inspireren met een overtuigend verhaal. Hoe ze draagvlak krijgen bij interne stakeholders en er voor zorgen dat er besluiten worden genomen. Ze delen ook hun strategie hoe je de collega’s op de werkvloer enthousiast kunt krijgen om aan innovatie activiteiten te werken naast hun dagdagelijkse werkzaamheden.

Deel dit artikel

Volg Creactor