banner

Deel dit:

Ben jij betrokken bij customer-centric productontwikkeling?

Zoek je een snelle methode om tot een beter product of dienst te komen?

Deze masterclass is voor iedereen die wil leren hoe je met design sprints de ontwikkeltijd van nieuwe producten drastisch kunt verkorten.

  • Genoeg van oneindige interne discussies?
  • Wil je snelheid en focus in productontwikkeling brengen?
  • Ontwerp betere producten in minder tijd.

Wat is een design sprint?

De Design Sprint methode is ontwikkeld bij Google Ventures. Het doel van een sprint is om risicovolle productideeën binnen een week tijd te kunnen valideren.

Na een design sprint ligt er een prototype van hoge kwaliteit dat is getest door vijf eindgebruikers.

Afbeelding van de voorkant van het boek Sprint van Jake Knapp

Jake Knapp, Jonh Zeratsky en Braden Kowitz van Google hebben de methode in 2016 geïntroduceerd in het succesvolle boek “Sprint: How to Solve big problems and test new ideas in just five days".

De methode is in rap tempo omarmd door multinationals zoals Ebay, Netflix en Lego als een waardevolle strategie om met meer focus, betere producten te ontwikkelen.

logo's van bedrijven die design sprints gebruiken

In deze masterclass leer je de meest recente versie van de methode: Design Sprint 2.0. Met verbeterde oefeningen waardoor je geen vijf maar vier dagen nodig hebt.

Het is een ultra compacte formule om in teamverband bedrijfsstrategische risico’s in productontwikkeling weg te nemen.

Hoe werkt een design sprint?

Een design sprint is een groepsproces van vier dagen waarin je:

  • Met alle stakeholders tot overeenstemming komt over de ontwikkelrichting
  • Creatieve oplossingen bedenkt voor echte problemen van gebruikers
  • De meest risicovolle aannames over je doelgroep achterhaalt
  • Een hi-fidelity prototype bouwt
  • Harde data verzamelt in een gebruikerstest met vijf echte gebruikers.

Na een design sprint weet het ontwikkelteam waar de prioriteiten moeten liggen.

En het hele project wordt gedragen door alle stakeholders. Want iedereen was er bij toen de belangrijkste beslissingen werden genomen.

En dat allemaal bereik je al in vier dagen tijd.

Welk probleem lost een design sprint op?

Productontwikkeling is een kostbare activiteit. Niet alleen in geld, maar ook in tijd. Er kunnen maanden overheen gaan voordat er een eerste versie of prototype gemaakt is.

De bedrijfsrisico's zijn hoog. Het wegnemen van de ontwikkelrisico's is duur.

Een nieuw product begint vaak met een idee. Na interne afweging of het idee goed genoeg is, wordt het gebouwd.

afbeelding van standaard productontwikkeling

Het doel van alle agile ontwikkelmethoden (LEAN startup, Scrum, Agile Innovation) is om sneller feedback te krijgen op de gewenste features van een product.

afbeelding van standaard productontwikkeling

Gebruiksdata helpt om tijdens het bouwen betere keuzes te kunnen maken. En betere keuzes leiden tot betere producten.

Vergeleken bij het bedenken van ideeën en het testen met gebruikers, is het ontwikkelen en lanceren van volledig functionerende deelproducten duur.

afbeelding van standaard productontwikkeling

Elke extra maand ontwikkeltijd is een relatief grote investering.

En dan is er nog de uitdaging om het ontwikkelteam gemotiveert en de stakeholders gefocust te houden.

Stel je voor, je kunt een nieuw product al testen ... nog vóórdat je het bouwt?

afbeelding van standaard productontwikkeling

Dat is wat je met een design sprint doet. Je investeert een week tijd met alle stakeholders en het kernteam van ontwikkelaars om de juiste richting te bepalen van je innovatie inspanningen.

En je ontwerpt en bouwt een prototype voor een gebruikerstest die voldoende echt lijkt, zodat je de data krijgt die je ook zou krijgen als je het product eerst zou bouwen en lanceren.

Een design sprint bespaart kosten, tijd en heel veel interne frustratie.

Voor wie is deze masterclass?

  • Product owners
  • Strategisch marketeers
  • Product engineers/designers
  • Innovatie managers

Verbeter je productlijn in drastisch minder tijd. Breng productontwikkeling in lijn met de bedrijfsdoelstellingen.

Inspireer je ontwikkelteam om de juiste problemen te tackelen. Ervaar de toolbox van "fast movers" en disrupters.

Wat leer je in de masterclass?

  • Het hele proces van design sprint 2.0: Zo kom je in vier dagen met een kernteam tot een getest prototype.
  • Het stappenplan van alle werkvormen
  • Tips en tricks voor succesvolle procesbegeleiding (groepsdynamica, discussies sturen, ideeën vangen)
  • Slimme manieren om design sprints in jouw organisatie te introduceren
  • Twee dagen de tijd om al je vragen te stellen over design sprints succesvol toepassen.

Is design sprint hetzelfde als design thinking?

Nee, dat niet. Maar Design thinking en design sprints hebben veel overeenkomsten:

  • De eindgebruikers centraal stellen
  • De voorkeur voor actie boven planning
  • Rapid prototyping
  • Gebruikstests met je echte doelgroep
  • Waardevolle oplossingen als hoofddoel

Design thinking komt in attitudes en werkvormen overeen met design sprints. Het grote verschil zit in de snelheid en de manier van samenwerken.

Een vierdaagse design sprint bestaat uit een reeks strak getimede oefening die leiden tot het gewenste resultaat. Bij een design sprint is er geen twijfel over ‘hoe zullen we beginnen?’ of ‘wat gaan we eerst doen?’

Design thinking is een ontwikkelfilosofie, design sprints zijn een herhaalbaar recept.

Je kunt design sprints zien als een pragmatische implementatie van de concepten uit design thinking en agile innovatie.

Waar en wanneer is de masterclass?

  • Locatie: The Hague Tech, 10 Juliana van Stolberglaan 2595 CL Den Haag
  • Data: Maandag 29 oktober 2018 - Dinsdag 30 oktober 2018
  • Tijden: 9:30 tot 17:00
Deel dit:

Gratis stappenplan brainstorms begeleiden

Deel dit artikel

Volg Thomas

Logo workshoppen.nl

De workshops van Creactor dragen het kwaliteitskeurmerk van workshoppen.nl voor professionele en betrouwbare workshopaanbieders.