banner

Veel bedrijven kunnen best zonder creativiteit. Voor goede ideeën en verrassende concepten zijn er genoeg bureaus die je kunt inhuren.

Marketing-, reclame- en designbureaus weten precies hoe je frisse invalshoeken en innovatieve oplossingen op afroep kunt genereren.

Toch komen steeds meer organisaties er achter, dat de creatieve denktechnieken van deze externe professionals, veel waardevoller zijn in de handen van de eigen medewerkers.

De in-company training Creatief Denken is wat je zoekt, als je je eigen slimme mensen innovatiever wil laten denken.

Zelden zo'n leuke en zinvolle training Creatief denken gehad als gisteren met Thomas Platzer (@PlaTho). Aanrader voor elk team.

Wie heeft baat bij creatieve denktechniek?

Is het je wel eens opgevallen hoe moeilijk het kan zijn voor mensen om vernieuwende ideeën en oplossingen te bedenken? Groepen die langere tijd samenwerken, scheppen onbewust hun eigen beperkingen in doen en denken. Bedrijfscultuur, groepsovertuigingen, ingesleten werkwijzen: er zijn veel mechanismen die creatieve gedachten kunnen blokkeren.

Ben je op zoek naar een manier om de creativiteit van een groep of team doelgerichter in te zetten? Of zoek je naar concrete handvatten om ook onder hoge werkdruk, met originele resultaten te komen? Dan is deze training ideaal. Hij geeft je een toolbox van creatieve denktechnieken die de deelnemers direct kunnen toepassen in hun werk.

Hoe train je creatief denken?

Creatief denken leer je door het te doen. Het bestaat uit een verzameling van creatieve denktechnieken die zijn 'afgekeken' bij experts. Hoe verwerken extreem creatieve mensen informatie en combineren het tot iets nieuws? De strategieën van deze experts kun je leren. Wat deze training onderscheidt van de gemiddelde cursus creatief denken, is dat er op drie niveaus wordt geleerd:

  • Procesniveau: Kennis en gevoel ontwikkelen voor het verloop van creatieve samenwerking
  • Vaardigheidsniveau: Begrip en vaardigheid in het gebruik van creatieve denktechnieken
  • Attitude niveau: Het leren denken in mogelijkheden en kunnen schakelen van ‘denkmodus'

Het kunnen schakelen van denkmodus is een vaak vergeten of misverstaan mechanisme bij creatief denken. In het werk ontmoeten we elkaar in één van twee ‘werelden’. De wereld van de planmatige werkhouding die wordt gekenmerkt door beslissingen, doelstellingen en logisch nadenken. En de wereld van mogelijkheden en kansen, vrije associatie en ideeën. Tijdens een creatief proces schakelen we continu heen en weer tussen deze twee standen. Als een groep zich daar niet bewust van is, is de kans groot dat de één al resultaat wil zien terwijl de ander nog met ideeën aan het stoeien is. Dat leidt tot frustratie, verlies van draagvlak en het kost onnodig veel energie.

Creatief denken is meer dan een toolbox. Een toolbox verdwijnt doorgaans in de kast. Een toolbox met technieken gaat pas werken als er in de praktijk veel mee wordt geoefend. In de praktijk oefenen betekent een techniek meerdere keren toepassen en er tussentijds bewust bij stil staan wat er werkte en wat niet. Als er actief geëxperimenteerd wordt met de tools en er ruimte is voor het leerproces, dan krijgen de gereedschappen betekenis. En dan zie je bij de deelnemers ook de gewenste gedragsverandering in de praktijk.

Training inhoud

Afhankelijk van de lengte van de training komt een keuze uit de volgende onderwerpen aan bod:

  • Voorbereiding van een creatieve sessie.
  • Hoe kom je in een creatieve stemming: oefeningen en tips & tricks.
  • Creatieve denktechnieken: basistechniek.
  • Creatieve technieken begrijpen: categorieën en waarom ze werken.
  • Divergerende technieken.
  • Convergerende technieken.
  • Het creatieve proces in 7 stappen.
  • Alleen of in een groep werken: de voor en nadelen.
  • Groepscreativiteit sturen.
  • Ideeën omzetten in actie.

Mensen leren het meeste als ze plezier hebben. Daarom is ook deze training van Creactor op actie gericht en worden de verschillende onderwerpen zo veel mogelijk experimenteel getraind. Er wordt veel geoefend en er mogen dingen mis gaan. Een veilige en ontspannen sfeer waarin gelachen wordt draagt bij aan een positieve leerervaring die de deelnemers lang bij blijft.

Wat levert een training creatief denken op?

Deelnemers kunnen na de training creatieve denktechnieken toepassen op vraagstukken en problemen in hun dagelijks werk. Ze zijn in staat te bepalen welke techniek geschikt is en ze weten wat de beste randvoorwaarden zijn voor het creatieve werk.

Een in-company training creatief denken geeft de volgende uitkomsten:

  • Mensen krijgen meer zelfvertrouwen om nieuwe ideeën te bedenken en serieus te nemen.
  • Het zorgt voor een nieuwe dynamiek doordat deelnemers uit de training elkaar gaan opzoeken en helpen met het inzetten van creativiteit op werksituaties.
  • Het geeft de deelnemers een gezamenlijke taal die het makkelijker maakt om prille nieuwe ideeën te beschermen en door te ontwikkelen.
  • Geeft medewerkers toegang tot concrete methoden die leiden tot nieuwe concepten. Men weet wat men kan doen om het creatieve proces te versnellen en sturen.
  • Mensen zullen uit zichzelf vaker ‘out of the box’ naar een situatie kijken. Dit geeft rijkere en gevarieerdere inbreng in de projecten van anderen.
  • Deelnemers nemen de verantwoordelijkheid voor het concreet maken van nieuwe ideeën.

Tijdsduur en kosten

Deze in-company training is in verschillende vormen mogelijk. De tijdsduur kan variëren tussen een dag tot drie dagen. Vooraf wordt met jullie de doelstelling voor je groep bepaald en zal een programma worden samengesteld dat past bij jullie behoeften en budget.

Is het niet mogelijk om langere tijd aaneengesloten te trainen dan wordt de training over een aantal modules van een paar uur verdeeld. Dit heeft als bijkomend voordeel dat de deelnemers tussen de modules, in hun werk al kunnen oefenen en deze ervaringen gebruiken in de vervolgmodules.

Ben je op zoek naar een korte inspirerende sessie van 1 tot 2,5 uur, bekijk dan de workshop Strategische creativiteit.

Reacties klanten

We vroegen om een team activiteit, waarin ons voortdurende creatief bezig zijn als redactie een boost zou krijgen. Het werd een geweldige middag. Thomas heeft met zijn persoonlijkheid, zijn houding, zijn kennis en werkvormen ons een middag vol vaart, humor, energie, inzicht en positieve ervaringen laten meemaken. Ik verwacht dat we de komende tijd onze individuele creativiteit meer als team zullen gaan bundelen en integreren.″

Rob Barzilay - Eindredacteur/managing editor at Evangelische Omroep

"Ik kan de workshop Creativiteit van Creactor aan elk team in elke situatie aanraden! Thomas weet precies die creatieve talenten aan te boren, die je altijd al had als team en als mens, maar waarvan je niet wist dat je het in je had! Door met je team aan de gang te gaan met allerlei oefeningen leer je gaandeweg ook nog iets over het proces in je eigen team en in je organisatie. Zeer zinvol en verhelderend, maar vooral … heel leuk!"

Marijke van der Wekke - Beleidsadviseur - Lijn5

Meer informatie

Ben je geïnteresseerd in de training creatief denken, dan kun je via onderstaand contactformulier de uitgebreide productinformatie of een offerte aanvragen.

Wil je een specifieke datum controleren op beschikbaarheid of vrijblijvend reserveren, dan kan dat ook via het contactformulier. Wil je mij direct spreken bel dan naar 06 - 34 93 22 88

Hartelijk dank voor je bericht. Je krijgt zo snel mogelijk reactie.

Gratis stappenplan brainstorms begeleiden

Deel dit artikel

Volg Thomas

Logo workshoppen.nl

De workshops van Creactor dragen het kwaliteitskeurmerk van workshoppen.nl voor professionele en betrouwbare workshopaanbieders.