creactor-logo
creactor-logo
home banner

ontwikkel je innovatie competenties

p

Ga naar producten

i

Laat je inspireren

sneller en goedkoper naar nieuwe marktintroducties

innovatietalent helpen presteren onder druk

creatieve projecten plannen en in de hand houden

Creactor begeleidt teams in klantgerichte productontwikkeling

Creactor leert bedrijven sneller (en goedkoper) innoveren

Creactor laat mensen impact maken met hun creativiteit

Ontdek in sneltreinvaart hoe je een klantgerichte ervaring ontwerpt

Deze ‘hogedrukpan-workshop’ heeft maar één doel: de deelnemers in korte tijd het hele Design Thinking proces te laten doorlopen.

Workshop resultaat

  • Je eerste stappen gezet in het toepassen van een actiegerichte ontwerpmethode
  • Nieuwe inzichten over hoe je klanten centraal kunt stellen
  • Minder schroom om nieuwe ideeën te testen
  • Beter in staat om actuele klantbehoefte te achterhalen

Design thinking is denken met je handen.

Design thinking is een innovatie methode die is ontstaan uit de attitudes en werkwijzen van industrieel ontwerpers. Kenmerken van design thinking zijn:

  • het centraal stellen van de eindgebruiker,
  • een experimentele mindset (niet de oplossing weten, maar benieuwd zijn naar wat de oplossing zou kunnen zijn),
  • een voorkeur voor actie,
  • niets aannemen maar testen en leren.

Een Design Thinking proces kent vijf ‘stations’ die je doorloopt:

  1. Empathisch luisteren en inleven
  2. Uitdaging definiëren
  3. Idee ontwikkeling
  4. Prototype bouwen
  5. Testen

Wat gaan we doen?

In deze workshop leren we de basisprincipes van Design thinking. En we passen ze meteen toe op een ontwerp uitdaging die we voor elkaar aan gaan.

We werken in de volgorde DOEN-DENKEN-DOEN. Steeds wordt er een nieuwe stap van het design thinking proces kort uitgelegd en dan gaan we het in de praktijk brengen.

Na de workshop heeft iedereen haar of zijn idee uitgewerkt in een prototype. En de ‘eindgebruiker’ (je collega) heeft ook een eerste test meegemaakt en feedback gegeven.

Elke activiteit is strak getimed. De continue tijdsdruk stimuleert de deelnemers om te stoppen met denken zodat ze snel in actie komen.

Wat is de meerwaarde van design thinking voor niet-ontwerpers?

Ook al is productontwerp niet jullie werk. Toch valt er veel waardevols te leren van hoe ontwerpers doen en denken.

Vandaag de dag zijn het steeds meer de resultaten die tellen in het werk dat we doen. Tijd is een schaars goed.

Ontwerpers kunnen in korte tijd behoeftes achterhalen van de eindgebruiker. Dat doen ze door hun aannames te toetsen op de werkelijkheid.

Als je een nieuw plan of project opstart, kun je op de eerste dag al de zin en onzin van elkaar scheiden door een paar eenvoudige testjes te doen. Het wordt gemakkelijker om prioriteiten te stellen.

En je voorkomst ellenlange discussies over wat jullie denken dat er gaat gebeuren, als je de belangrijkste aannames al hebt getoetst.

Werken volgens Design thinking, laat je geen ruimte om lang te fantaseren over hoe de markt of jullie klanten zouden kunnen denken of doen.

Volgens deze methode kun je binnen een dag al te weten komen, wat de meest kansrijke insteek kan zijn.

Tijdsduur: 2 uur

Groepsgrootte: 10 tot 30 personen

Boek een workshop Design Thinking

Wil je meer weten over deze workshop of een prijsopgave ontvangen? Vul het contactformulier in en je krijgt zo snel mogelijk antwoord.

Hartelijk dank voor je bericht. Je krijgt zo snel mogelijk reactie.