home banner

bouwen aan een creatieve bedrijfscultuur

p

Ga naar producten

i

Laat je inspireren

sneller en goedkoper naar nieuwe marktintroducties

innovatietalent helpen presteren onder druk

creatieve projecten plannen en in de hand houden

Creactor begeleidt teams in klantgerichte productontwikkeling

Creactor leert bedrijven sneller (en goedkoper) innoveren

Creactor laat mensen impact maken met hun creativiteit

Van brandjes blussen naar grip op de zaak!

Werken, is problemen oplossen. Sommige problemen zijn nieuw. Veel problemen komen keer op keer weer langs.

  • Te weinig personeel ingepland
  • Misverstanden door slechte overdracht
  • Medewerkers die veiligheidsregels negeren
  • Een hardnekkig aanhoudende klacht van klanten
Deelnemers tijdens een workshop continu verbeteren

Deze workshop gaat over twee vragen:

  1. Hoe komst het dat een probleem eigenlijk bestaat?
  2. Wat kun je doen, zodat dit probleem nooit meer terug kan komen?

Resultaat

Na de workshop hebben de deelnemers geleerd welke vragen ze kunnen stellen om een hardnekkig probleem te tackelen. Wat levert dat op?

  • De juiste gesprekken worden gevoerd als er iets verkeerd gaat
  • Men wordt zich sneller bewust van verkeerde aannames
  • Medewerkers gaan op zoek naar data om een probleem op te lossen
  • Oplossingen zijn intern gemakkelijker te verkopen

Een workshop continu verbeteren is een eye-opener voor deelnemers. Een probleem is er na geen last meer, maar een kans op verbetering.

Structureel problemen oplossen

In veel situaties, lossen we problemen op zonder er lang bij stil te staan. Het is bij veel bedrijven een veel voorkomende reflex.

De puzzels die tijdens de workshop worden opgelost door deelnemers

Tijdens de workshop lossen de deelnemers verschillende soorten problemen op. Ook deze 3d puzzels kunnen aanvoelen als een hardnekkig probleem.

Heel natuurlijk, want we willen door kunnen met ons werk. Hoe sneller we een belemmering uit de weg kunnen ruimen deste beter.

Maar hebben we het ons wel goed aangeleerd, hoe we een probleem het beste aanpakken?

Een probleem kunnen oplossen is een vaardigheid die je kunt ontwikkelen. Er bestaat een structurele manier om een hardnekkig terugkerend probleem bij de wortel aan te pakken. Creactor heeft hiervoor (samen met Bas van Straaten: Connectie - Berckeley Square) een visuele template ontwikkeld: "de kaizen cirkel”.

In deze workshop leren we hoe je met behulp van dit template, snel tot de kern van een probleem kunt komen.

De kaizencirkel is afgeleid van de kaizen methode. Een werkmethode uit de LEAN filosofie. Bij LEAN gaat het er om, verspillingen (van bv. mankracht, reserves of tijd) uit een werkproces te verwijderen.

Visueel template dat gebruikt wordt bij de methode continu verbeteren

Kaizen is japans en betekent “verandering voor verbetering”. Het doel van continu verbeteren is een probleem als startpunt nemen, om je organisatie te verbeteren. De klant staat daarbij centraal.

Hoe los je een probleem op?

In een Continu Verbeter aanpak, doorloop je 6 fasen, bij elke fase hoort een centrale vraag die je probeert te beantwoorden:

  1. Wat is het probleem?
  2. Met welke meetbare feiten kun je het probleem beschrijven?
  3. Wat is de grondoorzaak waardoor dit probleem kan ontstaan?
  4. Hoe kunnen we die grondoorzaak wegnemen?
  5. Wat moeten we daarvoor doen?
  6. Wat moeten we voortaan structureel anders organiseren?

De kenmerkende eigenschap van continu verbeteren is dat je het daadwerkelijk oplossen van het probleem uitstelt totdat je voldoende kennis hebt over de situatie.

De feitelijke kennis maakt aannames zichtbaar. Je pakt dus niet meer het aangenomen probleem aan maar de oorsprong die het heeft veroorzaakt.

De workshop

Het workshop programma is geschikt als kennismaking in continu verbeteren.

Ook voor deelnemers die al veel met LEAN en continu verbeteren werken, is het een mooi gelegenheid om de kennis op te frissen.

De nadruk van de workshop ligt op de juiste attitude die nodig is om continu verbeteren succesvol in te kunnen zetten.

Hoe lang duurt een workshop?

Deze workshop is in twee uitvoeringen mogelijk:

2 uur: We leren de stappen kennen aan de hand van oefeningen. De nadruk ligt op de eerste drie fasen van de methode, omdat daar voor veel organisatie de grootste winst is te halen.

1 dag: We leren de methode toepassen op verschillende actuele problemen uit jullie organisatie. De deelnemers doorlopen de 6 stappen en gaan naar huis met een lijst van concrete acties die ze kunnen uitvoeren om hun vraagstuk daadwerkelijk tot een oplossing te brengen.

Groepsgrootte

Deze workshop is geschikt voor groepen tot 30 personen.

Workshop boeken

Geïnteresseerd in een prijsopgave? Of vragen over mogelijkheden om de workshop voor jullie context aan te passen?

Vraag een offerte aan door in onderstaand formulier de gewenste datum, groepsgrootte en workshopduur in te vullen.

Je krijgt zo snel mogelijk een reactie

Hartelijk dank voor je bericht. Je krijgt zo snel mogelijk reactie.